2018-07-02
Brudery radzi - jak oswoić dziecko z wodą?
Niektóre dzieci nie odczuwają lęku przed wodą, raczej obserwuje się u nich odwrotny trend – są bardzo zaintrygowane basenem czy otwartymi akwenami. A nie mając wykształconej wyobraźni, jakie niebezpieczeństwa mogą się przytrafić, często ich zaciekawienie jest tak duże, że rodzice muszą je bardzo stopować i pilnując ze zdwojoną siłą, by nic złego się nie stało. Rolą opiekunów w procesie socjalizacji jest stawianie granic, uczenie świata. Jeśli zdarzy się, że pociecha nie jest zainteresowana aktywnością na basenie lub negatywnie przeżywa próby wejścia do wody, warto spróbować kilku sposobów na oswojenie tego lęku, uczynienie go bardziej racjonalnym. Brudery radzi, jak to zrobić.
Nauka pływania – jak to zrobić mądrze?
Nieocenioną rolę odgrywa dobry nauczyciel pływania, który wychwyci strach malucha. Nie będzie zmuszał do kontaktu z wodą, dbając o zminimalizowanie ryzyka sytuacji potęgujących lęk, takich jak zalanie twarzy. Tu nieocenioną rolę gra indywidualne podejście, ponieważ różne są przyczyny strachu, związanego z kontaktem z wodą. Na pewno nie można zmuszać do wejścia do basenu, można odwracać uwagę, stosując ćwiczenia oddechowe, które rozluźniają uczniów, relaksują, powodując zabawy poza wodą, atrakcyjne dla dzieciaków, ale zmierzające do komunikacji – woda przynosi frajdę. Trener pływania nie może naciskać, zapewniając wsparcie bliskich, powinien budować silniejszą pozycję malucha. Rozmowa, która wyjaśni przyczyny lęku, o ile da się je zdiagnozować, powinna być rzeczowa i spokojna. A najlepszym sposobem jest stopniowa asymilacja z otoczeniem wody. Na niektóre dzieci działają zabawy w wodzie, które pozwolą zapomnieć o strachu albo atrakcyjne przybory do pływania, by odwrócić uwagę od problemu. Niepomierną rolę grają jednak konsekwencja i spokój.
Nie boję się wody z Brudery!
Jak oswoić dziecko z wodą, to także pytanie o działania, które można wdrożyć poprzez zabawę. Lekcje pływania to jeden aspekt, ale by dziecko zaciekawiło się wodą, zaczęło dostrzegać w niej alternatywę jako ciekawą formę spędzania czasu, warto przemycać to poprzez zabawę. Aby coś było w oczach dziecka atrakcyjne oraz istotne, rodzic musi o to zadbać. By kształtować w dziecku zainteresowanie sportami wodnymi, pływaniem czy przekonać, że woda jako taka jest fascynująca, można stopniowo wprowadzać zabawki, które będą to komunikować. Będzie to o tyle sprytne, że nienachalne, a dzieci chętnie przyjmują zabawkowe nowości do swojej kolekcji. Skuter wodny z figurką będzie przyczynkiem do kreatywnej zabawy i rozmowy o bezpieczeństwie nad wodą, dzięki możliwości zdejmowania kamizelki ratunkowej. Jest to też sposób, by opowiadać, jak barwny jest świat aktywności, związanych z wodą. Podkreślając subtelnie jednak, że podstawą jest umiejętność pływania, aby móc brać czynny i w pełni bezpieczny udział w takich aktywnościach. Rozbudowanie kolekcji o motorówkę, sprowokuje kolejne zabawy i mądre rozmowy na temat wody. Można z powodzeniem wówczas pokazywać, że woda nie jest straszna, minimalizując lęk i dobrze się bawiąc.